Veelgestelde vragen

Wat kost een behandeling?

Zonder dat ik een dier heb gezien, kan ik slechts een indicatie van de kosten geven.

De “vanaf” prijzen staan op de homepagina. Alle prijzen zijn inclusief 21% btw.

Extra kosten worden berekend in het geval van
• Klitten
• Vilt
• Vervuilde vacht*
• Vlooien
• Wassen en drogen

Indien je een meer gerichte indicatie wilt, dan kun je altijd contact met mij opnemen.

* Scharen en scheerkoppen zijn na het trimmen van een dier met een (ernstig) vervuilde vacht (met bijvoorbeeld zand, stro/hooi en ingeharde ontlasting) niet meer bruikbaar. De kosten voor het slijpen en/of vervangen worden daarom (deels) doorberekend.

[collapse]
Op welke leeftijd kan een kat, konijn of cavia voor het eerst getrimd worden?

Een bezoek aan de trimsalon kan op elke leeftijd. Er hoeft dan niet meteen een complete vachtbehandeling plaats te vinden, maar er kan wel gestart worden met het wennen aan bepaalde handelingen, geluiden etc. Het is een verstandige keuze om je dier al vroeg aan allerlei situaties te laten wennen. Een dier heeft zijn of haar hele leven baat bij een goede socialisatie en het helpt gedrags- en eventueel gezondheidsproblemen te voorkomen. Lees eventueel meer op deze pagina: Kittens en lampreien.

De meeste mensen wachten te lang met een professionele trimbeurt en gaan pas wanneer er problemen zijn. Dit heeft als gevolgd dat het dier niet of in mindere mate gewend is aan (vacht)verzorging, bepaalde aanrakingen e.d. Door vachtproblemen, zoals klitten en vilt, is de eerste ervaring met het trimmen dan een stuk minder positief.

Door te investeren in een professionele en regelmatige vachtverzorging voorkom je niet alleen vachtproblemen, maar wordt en blijft je dier ook beter gesocialiseerd. Daarbij zijn de kosten in het geval van vachtproblemen een stuk hoger en kunnen er zelfs medische kosten uit voortvloeien.

Kortom: door een regelmatig bezoek aan de trimsalon kan veel ellende worden voorkomen en geld worden bespaard.

[collapse]
Heeft een trimbehandeling voor een kortharige kat, konijn of cavia ook zin?

Kortharige katten en konijnen kunnen zeker ook veel baat hebben bij een trimbehandeling. Zeker tijdens de rui periodes en soorten met veel onderwol kunnen zelfs net zoveel vachtverzorging nodig hebben als rassen met langer haar. Ook dieren die eerder nooit vachtproblemen hadden, kunnen door ouderdom, ziekte of overgewicht ineens wel hulp nodig hebben bij de vachtverzorging.

Een kortharige cavia zal niet zo snel een trimbehandeling nodig hebben.

Een check-up (o.a. controle van de vacht, ogen, oren, nagels) is voor elk dier aan te raden en ook voor de socialisatie is het altijd goed om eens langs te komen.

[collapse]
Mensenkapper versus dierenkapper?

Net zoals een mensenkapper, werkt een dierenkapper met scharen, tondeuses, shampoos e.d. Er zijn dus overeenkomsten, maar er zijn vooral ook veel verschillen.

Hieronder, met een knipoog 😉 , een overzicht van de meest grote verschillen. De afbeelding kan eventueel nog wat vergroot worden door erop te klikken.

[collapse]
Hoe vaak brengt een kat, konijn of cavia gemiddeld een bezoek aan de trimsalon?

Hoewel elk dier, elke vacht en elke thuissituatie anders is, zijn dit dit gemiddelde bezoeken die een kat, konijn of cavia per jaar brengt aan een trimsalon om de vacht in de beste conditie te houden.

Sommige dieren hebben genoeg aan minder trimbeurten, maar het kan ook voorkomen dat jouw dier gebaat is bij meer behandelingen.

Kortharige cavia – voor de vacht doorgaans niet nodig, eventueel wel om de nagels te knippen (eens in de 2 maanden) en/of een check-up.
Langharige cavia – 1 tot 2 keer per jaar om de vacht te knippen. Voornamelijk in de zomer omdat langharige cavia’s het dan erg (te) warm kunnen krijgen.

Jonge, gezonde kortharige kat (7-) met weinig onderwol – voor de vacht doorgaans niet nodig, eventueel wel om nagels te knippen en/of een check-up.
Oudere kortharige kat (7+) met weinig onderwol – check-up 2 tot 4 keer per jaar ter ondersteuning van de vachtverzorging.
Kortharige kat met veel onderwol – 2 tot 3 keer per jaar een complete vachtbehandeling. Tussendoor eventueel aangevuld met check-ups.
Halflangharige en langharige kat- 3 tot 4 keer per jaar een complete vachtbehandeling. Tussendoor eventueel aangevuld met check-ups.

Kortharig konijn – 1 tot 2 keer per jaar een complete vachtbehandeling. Tussendoor eventueel aangevuld met check-ups.
Langharig konijn – 4 tot 6 keer per jaar een complete vachtbehandeling. Tussendoor eventueel aangevuld met check-ups.

[collapse]
Hoe lang duurt een behandeling?

Het is lastig om hiervoor een inschatting te maken. Zeker wanneer het een eerste behandeling betreft. Het heeft te maken met de conditie van de vacht en de wensen die je hebt als eigenaar, maar ook of het dier alles toelaat of juist meer pauzes nodig heeft.

Ik werk, voor het welzijn van je dier, niet onder tijdsdruk en plan daarom alle afspraken ruim in zodat ik alle tijd heb voor je dier. Juist door de rust zoveel mogelijk te bewaren door bijvoorbeeld even pauze in te lassen, ervaart een dier minder stress. Dit kan uiteindelijk zelfs schelen in tijd en, ook niet onbelangrijk, een gunstig effect hebben op toekomstige behandelingen.

Ter indicatie: een onderhoudsbehandeling (zonder klitten of vilt) bij een kat die goed meewerkt duurt ongeveer drie kwartier tot een uur, bij een langharig konijn dat geknipt moet worden ongeveer een uur, een langharige cavia dat geknipt wordt ongeveer drie kwartier.

[collapse]
Moet ik zelf iets doen voordat mijn dier een trimbehandeling krijgt?

Is er sprake van ziekte en/of bepaald (probleem)gedrag? Informeer mij hierover voordat de behandeling start zodat ik er rekening mee kan houden.

Neem eventueel ook de materialen mee die thuis worden gebruikt voor de vachtverzorging. Ik geef graag advies.

Verder kan het in het geval van katten helpen tegen stress om een dekentje, kussen, mandje o.i.d. mee te nemen waar de kat thuis graag op ligt. Deze kan ik dan op over over de trimtafel leggen. Bij voorkeur wordt deze los meegenomen en niet in de vervoersbox. Ook het meenemen van een favoriet speeltje of snack kan helpen.

[collapse]
Hoe snel kan ik terecht?

Dat hangt er vanaf. Soms is er de volgende dag al plek, maar het kan ook zijn dat je een week moet wachten. Meestal is de wachttijd niet langer. Het is uiteraard ook afhankelijk van de dagen en tijden waarop je zelf kunt.

[collapse]
Is het verstandig om meteen een nieuwe afspraak maken?

Ja, in de meeste gevallen wel.

Vaak is dit het beste omdat de ervaring leert dat de vachtverzorging anders te lang wordt uitgesteld en er pas weer aan gedacht wordt als de problemen alweer daar zijn met alle extra stress en kosten van dien. Een regelmatige professionele verzorging van de vacht is deze problemen voor en dus een stuk prettiger voor dier, jezelf en je portemonnee.

Er zijn diverse opties:

Een nieuwe afspraak na 10 weken of langer – geen korting
Een nieuwe afspraak binnen 10 weken – met korting
Een arrangement – met korting en waarbij jij en je dier profiteren van nog meer voordelen.

Voor meer informatie en prijzen zie de Homepagina.

[collapse]
Worden nagels altijd geknipt?

Nee, maar wanneer het nodig is, knip ik de nagels uiteraard wel.

[collapse]
Krijgt mijn dier narcose of worden er andere middelen toegediend?

Nee, sowieso niet bij konijnen en cavia’s, maar er bestaat wel een mogelijkheid om je kat onder narcose door mij te laten trimmen bij de dierenkliniek waarmee ik samenwerk.

Trimafspraak in de salon:

Ik ben geen dierenarts en dus mag (en kan) ik geen narcose toedienen. Ook dien ik geen andere middelen toe om je dier rustiger te krijgen. Wel heb ik andere manieren om een behandeling zo stressvrij mogelijk te laten verlopen. Veruit de meeste dieren zijn dan goed te trimmen. Meer hierover kun je lezen op de pagina Trimbehandeling met of zonder narcose?

Trimafspraak in de dierenkliniek:

Sommige katten ervaren zoveel stress en ongemak tijdens het verwijderen van klitten en vilt dat het voor zowel de kat als de trimmer niet verantwoord is om door te gaan. Om je kat dan toch de beste (vacht)behandeling en zorg te kunnen bieden, werk ik samen met Dierenkliniek Schellerlanden. Je kat kan hier, onder begeleiding van de dierenarts en assistentes, door mij onder narcose worden geholpen.

Om alles zo veilig mogelijk te laten verlopen, bestaat deze behandeling uit:

een consult; je kat wordt helemaal nagekeken door een dierenarts
bepaling van de soort narcose die het meest veilig is voor jouw kat
toedienen van de narcose door de dierenarts
controle van je kat tijdens en na de narcose door de assistentes
en natuurlijk de vachtbehandeling door mijzelf

[collapse]
Kan ik mijn konijn laten wassen?

Nee, konijnen was ik in principe nooit. Dit omdat konijnen erg gevoelig zijn voor verwondingen en stress. De haren drogen ook niet snel op en door de kou (ook in de zomer!) en de stress kan een konijn in shock raken en overlijden.

Indien een konijn vies is, is er sowieso iets niet goed en is de gezondheid in gevaar.

Vaak krijg ik het verzoek om te wassen omdat het konijn een vieze vacht heeft door urine en/of poep. Naast dat dit wel verwijderd moet worden, moet er vooral ook gekeken worden waardoor dit komt. Vaak heeft het te maken met onjuiste voeding en/of huisvesting.

Als gedragsadviseur voor konijnen kan ik je hierin voorzien van advies en als konijnentrimmer kan ik de vieze vacht ook wel weer schoon krijgen.

Een bezoek aan de dierenarts is in dit soort gevallen ook zeker aan te raden!

[collapse]
Ik heb meerdere dieren. Mogen die ook mee?

In het geval van soortgenoten kan het heel goed zijn om deze mee te nemen om “ruzie” thuis te voorkomen. Geef dit bij voorkeur van tevoren wel even aan zodat ik er ook rekening mee kan houden.

Dieren communiceren heel sterk met geur en een dier dat een behandeling heeft gehad, is ten eerste een tijdje weggeweest en ruikt ook nog eens anders. Dit kan zorgen voor (tijdelijke) conflicten bij thuiskomst. Om dit te voorkomen, kun je de soortgenoten meenemen. Deze kan ik dan bijvoorbeeld ook even aanhalen, op de trimtafel zetten en/of lichtjes borstelen. Hiervoor worden uiteraard geen extra kosten berekend.

Mocht je soortgenoten niet meenemen, dan kan ik wel informatie meegeven over hoe je conflicten thuis het beste kunt voorkomen/begeleiden.

[collapse]
Mag/moet ik bij een behandeling aanwezig zijn?

Dat ligt eraan. In het geval van een kat met veel of zware klitten of vilt kan het zijn dat je erbij moet blijven. Dit hangt af van het gedrag van je kat en dat kan ik pas bepalen op het moment dat ik je kat heb gezien.

Voor alle andere katten, konijnen en cavia’s geldt: je mag erbij blijven maar dit hoeft niet.

Aangezien ik in een kleine ruimte werk, kunnen er maximaal 2 personen bijblijven.

[collapse]
Mag ik mijn kind meenemen?

Ja, dat mag mits je kind zich rustig houdt. Een dier ervaart bijna altijd wel enige vorm van stress en als je kind dan heel druk is, harde geluiden of onverwachte bewegingen maakt, dan kan dit zorgen voor meer stress en het leidt mij ook af.

Aangezien ik tijdens een behandeling handel in het belang van je dier, maar ook werk met scherpe materialen, wil ik het stressniveau zo laag mogelijk houden zodat de behandeling op de meest veilige en verantwoorde manier kan worden uitgevoerd.

Aangezien ik in een kleine ruimte werk, kunnen er maximaal 2 personen bijblijven.

[collapse]
Kan ik een afspraak annuleren of verplaatsen?

Ja, natuurlijk kan dit. Doe dit wel zo snel mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor de afspraak, zodat iemand anders de voor jou gereserveerde tijd eventueel nog kan innemen.

Het komt helaas echt voor dat iemand pas op het allerlaatste moment afgezegd of zelfs helemaal niet komt opdagen zonder legitieme reden (overmacht). Dit is hetzelfde als dat jouw baas je, ondanks gemaakte afspraken/je contract, uit het niets laat weten dat hij je morgen minder uren nodig heeft en je die gemiste uren niet betaald.

Ik neem het echt niemand kwalijk als je besluit een afspraak te annuleren of te verzetten. Daar kunnen namelijk genoeg goede redenen voor zijn en indien het op tijd gebeurd, is er wat mij betreft niets aan de hand.

Lees ook de Algemene voorwaarden van Kalumi.

[collapse]
Kom je ook aan huis?

In principe niet. In sommige situaties kan er, maar alleen binnen Zwolle, een uitzondering worden gemaakt. Er worden dan wel extra kosten berekend.

[collapse]
Deze pagina delen: